Varför har jag tappat positionen på mitt viktiga sökord?

Viktiga nyckelord för din verksamhet vill man definitivt ha en bra position till. Om man plötsligt tappar sin position vill man veta varför. Det kan bero på en eller flera olika orsaker. Det gäller att hitta de olika anledningarna så man kan återställa och ta tillbaka sin ursprungliga position och kanske även få en bättre plats. Här följer en liten fallbeskrivning på ett litet exempel inklusive tips på några aspekter som kan påverka positioner negativt.

Positionen för ordet börjar hoppa. Vad har hänt? Vad göra? Plötsligt känns inte positionerna i Searh Console och andra verktyg tillförlitligt alls. Man ser tydligt i sina verktyg datum när allt börjar och när det viktiga ordet droppar helt.

Frågor att ställa sig, Har många ord börjat hoppa eller några få? Uppdatering av info på webbplatsen? googleuppdatering? inbördes konkurrens med ny, skapad sida? Google är helt enkelt förvirrad på något vis…

sokordsoptimering-positioner
Här ser vi att även en konkurrent har drabbats. Utifrån datumet när det började svaja tänker jag Googleuppdateringen Fred.
En ny bloggsida med ett inlägg kopplat till webbplatsen som nu istället börjat att ranka som landningssida mot nyckelordet och konkurrerar med den riktiga landningssidan. Landningssidan har också blivit uppdaterad och fått ny titel och metabeskrivning i samma veva.

Minst tre påverkansfaktorer.

Ordet hoppade med några dagars mellanrum hela månaden mellan position 1 -65. Lätt att glömma är att Search Console visar snitt på snitt. Först snitt nationellt. Sedan snittet för datumperioden man valt. Dessutom ligger Search Console alltid 2 dagar efter. Självklart stämmer inte dagspositionen då när man kollar på det som Search Console redovisar. Om man då plöjer och kollar ordet på anpassat dag för dag och ser kraftiga positionshopp kan man misstänka inbördes konkurrens om vilken sida på webbplatsen som ska anses som landningssida för det utvalda ordet/sökfrasen.

Först och främst behöver man se över titlar och meta till sidan och content jämfört med konkurrenters. Sedan även länkstrukturen om den ändrats på ngt vis och hoppas på att få tillbaka sin synlighet. Granska sidan utan och innan och testa sig fram tills man ser det resultat man vill ha.

 

SEO är helt enkelt många gånger detektivarbete kombinerat medstort mått tålamod och uthållighet!