SEO står för sökmotoroptimering. Varför ska jag tänka på det? Lek med tanken du tar fram en dyr tjusig hemsida. Men när någon söker information om något inom ditt område så syns inte din hemsida, eller fel sidor dyker upp. SEO är helt enkelt att anpassa hemsidan och skapa bra förutsättningar för så bra synlighet som möjligt för din hemsida. Det gör att din hemsida skapar bättre leads för dig och hjälper till att höja ditt företags omsättning.

Redan när man skapar en hemsida ska man tänka SEO. Först måste du tänka igenom syftet med hemsidan. Vad vill du erbjuda dina kunder när dom besöker dig? Säljer du produkter online eller i en fysisk butik? Är du ett tjänsteföretag? Vad skulle dina kunder tänkas vilja kunna göra inom ditt område på din hemsida? Få information, genomföra ett köp eller boka ett möte? Vilket mervärde i information kan dina kunder få genom din hemsida?

När du bestämt syfte och vad du vill ska konvertera är det dags att skapa en bra struktur, menyer och kategorier för hemsidan och baka in optimering för sökmotor i det samtidigt. Sökmotoroptimering kan delas upp i olika steg. Tekniskt, innehåll och länkstruktur.

Så för att kunna kravställa rätt mot din webbyrå och reklambyrå finns det vissa grundfrågor som de helst ska kunna svara på och känna till för att din webbsida ska få en så bra start som möjligt i sökmotorn. Här är det bra att ha en liten SEO-lista på viktiga punkter att ta upp på planeringsmötena i webbprojektet.

Till sist. Det finns ingen quick fix. Du kan inte fuska dig till en position på samma sätt som för några år sedan. Tid, strategi och tålamod är vad som gäller.