Tips för bra SEO – Sökmotoroptimering och content

Hur ska en Webbstrateg/Content Writer tänka när det gäller sökordsoptimering och strategi runt content.

Här följer några enkla steg hur man kan jobba på sin webbplats och sina blogginlägg för att bygga en bra struktur och få en bra översikt på content. Ta kontroll över vad som publiceras på din webbplats..

 

  1. Identifiera vilka ord man vill synas på.
    Har ni möjlighet att få en sökordslista som är framtagen med viktiga sökord inom er bransch?
    Titta på er webbsida och identifiera vilka sidor som hör ihop med specifika fokus ord/fraser.
  2. Nu behöver ni samla synonymer runt fokus ordet/frasen som ni vill optimera text runt. Skriv in det ord/sökfras som content ska skapas runt i webbläsaren och sök. Testa också variationer 2-3 ggr runt sökordet/frasen när du söker för att se vad som kommer upp.Titta vilka som kommer fram i sökresultatet och studera hur deras titlar och metabeskrivningar ser ut. Skapa en lista av synonymer och relaterade sökord till fokus-sökordet.
    Vi utgår från ordet bilar i följande exempel…

    Den lila texten är sidans titel och texten under är en metabeskrivning. Titta igenom och lista bra ord som används runt ordet “bilar” Längst ner i sökresultatet visar även Google de vanligaste och populäraste sökningar runt bilar.

  3. Så här kan en lista för en sökordsgrupp se ut, inrikntining bilar köpa…

    Bilar
    – begagnade bilar
    – bilar annonser
    – köp begagnade bilar
    – köp bilar
    – köp nya bilar
    – köpa bil tips
    – köpa bil privat
    – köpa begagnad bil vilket märke
    osv…

    Orden i denna gruppen skapar man content runt till sidan “bilar” använd minst 500 ord. Fyll i en genomtänkt titel och metabeskrivning för din sida. Även på blogginlägg. Man brukar kunna ange det i olika CMS-System. Titel brukar innehålla 55-70 tecken och metabeskrivning ca 160 tecken.
  4. När du skapat din sökordslista som blivit indelad i huvudsökord med sin sökordsgrupp är det dags att skapa en publiceringsplan. Den hjälper till så man får en översikt så man inte skapar flera sidor för samma sökord. Om man har flera sidor för samma ämne blir följden att man konkurrerar med sig själv om vilken sida som ska synas på Google. Resultatet kan bli att man istället inte positionerar sig alls. Därför är det viktigt att ha koll på vart/när/hur olika ord och fraser används på webbplatsen.

    Här kan man jobba så att huvudordet har sin egna sida i menystrukturen. De ord/fraser som finns kan man dela upp och skapa blogginlägg runt, där man sedan intern-länkar till huvudsidan. Blogginläggen sprids på sociala kanaler med länk till bloggsidan/huvudsidan på webbplatsen. På så vis bygger man upp sitt företagsnamn och skapar trafik till webbplatsen över tid.

    Publiceringsplanen visar tydligt vilka huvudsidorna är och vilka bloggartiklar som skapats, när de publicerats/ska publiceras och hur de kopplas med huvudsida.
  5. Jobbar du  med taggar på din blogg så se till att strukturera upp vilka taggar du använder och återanvänd relevanta. Om du tillslut har 100 taggar med bara ett blogginlägg kopplat tappar taggningen sitt syfte när man söker på olika ämnen i bloggen.det är bättre att ha 20 relevanta taggar med 5 länkade bloggar per tagg som hör till. När någon söker så kommer 5 blogginlägg upp inom det ämnet istället för bara ett. Begränsa alltså antalet taggar och återanvänd.


Sammanfattning

  • Skapa sökordslista med sökordsgruppering
  • Välj ut relevanta sidor till huvudsökordet. Saknas sida skapa en.
  • Gör en publiceringsplan. Så du får en översikt var/när/hur ditt content används för att undvika att man börjar konkurrera med sig själv i content. Annars riskerar man att tappa sina positioner i stället.
  • Utifrån publiceringsplanen, skriv blogginlägg runt ord/fraser som finns i sökordsgruppen internlänka till huvudsidan för sökordsgruppen.
  • Används taggar i bloggen? Begränsa då antalet. Skapa en genomtänkt “ämnestagg-struktur” och återanvänd. Tagga upp med max 2-3 taggar per blogginlägg.