Tips för Sökordsoptimering på Google

Har du koll på hur din kundgrupp inom ditt brand googlar på nätet?

När du skapar text till din webbplats finns det lite enkla tips. Innan du börjar skriva vill du ha  lite koll på vad dina besökare är intresserad av. Det finns 3 grundfrågor att ställa.

 

  1. Vill de köpa
  2. Vill de göra
  3. Vill de veta

 

Din text ska svara på dessa frågor. Därför behöver du identifiera ord, sökfraser och relaterade ord. Hur kan du göra en enkel sökordsanalys? Ett verktyg är Google själv. Har du aktiverat Search Console hittar du många sökfraser där och även om du har ett AdWordskonto samt ett Analytics konto allt sammankopplat.

Om inget av ovanstående är aktiverat ännu och kopplat till din webbplats kan du enkelt använda webbläsaren på 2 sätt. Direkt där du söker när du Googlar och i Google Trends. När du skriver in ett av dina nyckelord.

Säg att du behöver en SEO byrå och du söker på SEO konsult. Medan du skriver visas en rullmeny med populära fraser som förslag från Google. Det finns sedan också relaterade fraser i botten som används ofta av folk när de letar information. Detta är perfekt att baka in i din text. Här kan du välja om du vill skriva en längre text och baka in alla info på en sida eller om du vill skapa flera sidor med lite kortare text baserade på de olika fraserna.

I Google Trends kan du jämföra olika ord och fraser samt böjningar på ord och se vad som är mest populärt. Här kan du ställa in år bakåt som du vill kolla. Vart i världen. Enskilda länder osv. Här ser man också relaterade fraser och ord som är populära.

Baka in dessa olika förslag i din text så kan Google lättare fånga upp din webbplats för du har ökat relevansen samt kvalitèn på ditt innehåll. Ge ett mervärde till dina besökare.