Skapa enkel strategi för dina digitala kanaler

Har du känslan att det är svårt och spretigt att knyta ihop de olika digitala kanalerna i din digitala marknadsföring?

Men det finns 8 enkla knep. Den digitala marknadsföringen behöver inte vara krånglig och svår. Enkel grundstrategi kommer man långt med. Det viktiga är att man knyter ihop allt som ett nav runt webbsidan. Det gör att man får en bättre översikt och framförhållning när man sedan tar fram sin marknadsplan att jobba efter.

  1. Börja med att skapa ett specifikt företagsmail som du sedan kan använda till alla dina olika konton.
    .
  2. Skapa ett dokument där du lagrar adressen och inlogg m.m. till dina olika kanaler.
    .
  3. Skapa ett företagskonto på Google med företagsmailet. I detta kontot har du sedan per automatik tillgång till alla Googles tjänster som Google My Busines, Analytics, Google Tag Manager, Adwords, Search Console, Youtube m.m.
    .
  4. Skapa sedan ytterligare konton för varje kanal du vill använda. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, Quora, Tumblr osv…  Använd hela tiden samma företagsmail…
    .
  5. Gör steg 1 i SEO. Se över att de tekniska bitarna på din webbplats fungerar. Om inte Google kan läsa av din webbplats rätt och indexera rätt sidor och sedan rendera och läsa av textinnehållet, så spelar det ingen roll hur fantastiskt content du skapar. För dina sidor får svårt att placera sig på Google i vilket fall.
    .
  6. Nu är det dags att skapa en genomtänkt marknadsplan. Lista varje kanal du tänkt använda. Kolumner står för vecka. Fyll i i rutorna när du ska ha en kampanj för ngn tjänst/produkt under året.  Hur många puffar som behövs i varje kanal. Vad kampanjen ska innehålla, mål och syfte. Ändra färg i rutorna för avslutat, material klart, publicerat, Här får du översikt när var hur information distribueras så man kan samköra de större kampanjerna och däremellan anpassa mindre inlägg där det behövs.
    .
  7. I steg 2 för SEO. Perfekt att jobba strategiskt med content via en egen blogg på sin webbplats. Skriv genomtänkta och olika typ av inlägg som distribueras på de olika sociala kanalerna.
    .
  8. Skilj på inlägg i kanalerna som är annonsering och inlägg som är content. Som målgrupp vill man inte bara läsa massa annonser. Din målgrupp vill också ha tips, kuriosa och ideer, En personlig känsla helt enkelt runt ditt företag.
    .

 

Det du vill skapa är varumärkesstärkande aktiviteter. En personlig kontakt med din målgrupp. Ett mervärde och service som skapar förtroende. Det i sin tur skapar ökad trafik, bättre konvertering som även ger större omsättning. Helt enkelt en positiv digital spiral.