SEO – Trender & Tips 2020

Förbered din sökmotoroptimering

  1. Följ upp hur du jobbar med synligheten i Serpen (Sökresultatet)
  2. Ha koll på HTTP/3 + QUIC Protocol
  3. Googles nya WebP format
  4. Kvalitativt innehåll som möter din målgrupp behov av information och deras intentioner
  5. Jobba med dina bilder för bildsök och se till att du också har material i videoform som länkas in på din webbplats från Youtube. 
  6. Fortsatt förberedelse för röstsökning i ditt content
  7. Se till att din responsiva webbsida är mobilanpassad fullt ut
  8. Hur du jobbar med backlinks. Inifrån och ut. Äg ditt eget innehåll. Leta gästbloggare istället för influencers inom ditt område

  1. Följ upp hur du jobbar med synligheten i serpen. Sökresultatet i webbläsaren helt enkelt
    Idag konkurrerar man med betald trafik och Google Maps i toppen av första sidan. Ju mer konkurrenskraftigt ord man vill synas på desto mer betalda annonser har man att slåss emot. Därför blir det än mer viktigt att ta reda på vilka longtails man har att jobba med och vilka intentioner din målgrupp har i sitt sätt att söka. Ju mer relevant innehåll som skapas för din målgrupp desto större blir möjligheten till att bli visad i serpen.

    Ha koll på dessa punkter runt din webbplats och enskilda sidor:
    – Featured Snippet (en ruta med förklaring)
    – Se över dina interna länkar så att undersidor syns samtidigt med ditt företagsnamn. 
    – Om webbsidorna inte har skapats med rätt elementnamn i sin kod behöver man tagga upp sidan med schema markup så Google vet vilken information som är viktig.
    – Ha koll på hur ditt Google My Business konto är konfigurerat
    – Komplettera med betalda Ads runt ditt varumärke och de viktigaste sökorden.
    – Se till att dina sociala kanaler som du är aktiv i syns genom “Knowledge Panels”
    – Optimera att dina bilder syns i serpen. Se över deras namn och alt-taggar. Se till att texten i närheten av bilden handlar om samma som bildens beskrivning. Se till att storleken på bildfilen är så komprimerad som möjligt. Använd gärna det nya bildformatet WebP

  2. Ha koll på HTTP/3 + QUIC Protocol
    Detta är uppföljning till HTTP/2. HTTP/3 minskar tiden för att ladda en webbsida. Antalet “requests” mot servern minskar. Istället för att använda sig av protokoll mot webservern kallat TCP och TLS så går man över till två nya protokoll som kallas för UDP och QUIC.

  3. Googles nya WebP format
    WebP är ett nytt bildformat som går att komprimera upp till 25% mer än andra bildformat för webben som png.  Här kan man läsa ytterligare om formatet https://developers.google.com/speed/webp
    Genom att gå över till att använda detta bildformat kan man minska laddningstiden för webbsidor ytterligare. Självklart gillar Google att man använder deras format.

  4. Kvalitativt innehåll som möter din målgrupps behov av information och deras intentioner
    Innehållet är fortsatt viktigt att jobba med. Uppdatera befintlig text och anpassa hela tiden efter det senaste på marknaden så man alltid har svar på det som är aktuellt. Skriv mycket fakta, sådant som din målgrupp vill ha svar på. Se det som en service. Genom att bygga på det viset stärker man upp förtroendet mot Google att man är kunnig och en specialiserad aktör att räkna med inom sin bransch.

  5. Jobba med dina bilder och optimera för bildsök samt ta fram videoformat som innehåll till webbplatsen inlänkat från youtube
    Det är lätt att glömma speciellt när det kommer till E-handel, mycket av produktsökningar sker genom bilder. Men detta är också viktigt för att få bra synlighet i nästa steg även i Google Shopping. Genom att SEO optimera även runt videomaterial så får man bättre synlighet både på Youtube och i vanliga sökresultat på Google. 

  6. Fortsätt att förbereda innehåll för röstsökning
    Röstsökning kanske inte är så stort nu. Det växer sakta men säkert. Om man är smart börjar man jobba efter det redan nu då man letar långtails och skapar content. Formulerara dig i texter som om att man svarar på frågor. Det gör att man i framtiden sparar tid då man slipper att skriva om och anpassa allt för mycket texter. Grunden är redan lagd.

  7. Se till att din responsiva webbsida är mobilanpassad fullt ut
    Kvalitetssäkra din webbplats ytterligare ett varv så man ser att den verkligen fungerar med knappar och formulär samt menyer på ett smidigt sätt i mobil vy.


  8. Hur du jobbar med backlinks. Inifrån och ut. 

    Äg ditt eget innehåll. Leta gästbloggare inom ditt område. Se till att ha en balans och spridning för typen av dina backlinks. Historiskt har man jobbat med att köpa suspekta länkar från olika länknätverk. De sista åren har man även jobbat mycket med Influensers som även inneburit ännu mer kostnader. Nu är det dags att man börjar se värdet i att äga sitt eget innehåll. Vill man verkligen stärka upp sin domän och få starkare auktoritet, ska bygga signaler som att andra delar ditt innehåll och som även driver trafik tillbaka till din webbplats. Om man jobbar med en blogg eller inspirationssidor se till att influensers/microbloggare delar din webbsida på ett vis så deras följare måste klicka in vidare på din webbsida istället för att läsa ett inlägg skrivet av influensers.  


SEO tar aldrig slut! Man måste anpassa hela tiden proaktivt och pröva olika sätt och hitta det som fungerar!