SEO – Search Engine Optimization

Search Engine optimization – SEO är sökmotoroptimering. Det är en form av digital marknadsföring där man strategiskt optimerar sin webbplats. Genom att se över webbplatsen tekniskt, Onpage och offpage. Anpassa de olika bitarna och skapa så bra förutsättningar som möjligt för att synas på Google för olika ord och fraser inom sin bransch.

 

Förr kunde man enkelt anpassa en sida efter ett sökord och bygga på med diverse olika länkar(backlinks). Dagens SEO är inte lika enkel. Det krävs att man har ett helt annat helhetstänk.

Tekniskt – Se över hur webbplatsen är programmerad så att sidorna renderas rätt. Att robots och sitemap är rätt konfigurerad för att få rätt sidor indexerade. Hur planerar man för att synas internationellt. Om man har en webbshop behöver återigen ha ytterligare koll på andra tekniska saker. Är sidorna snabba att ladda eller är bildfiler och olika javascripts tunga att ladda? Är webbservern optimerad att hantera trafik och säkerhet på ett bra sätt?

 

Onpage – Hur planerar du ditt innehåll utifrån sökordsanalysen och konkurrensanalysen. Vad vill du förmedla till din besökare. Hur vill du att din besökare ska konvertera. vilka mål vill du sätta upp. Hur ser den interna länkstrukturen ut? Har du bra UX? Är det lätt att hitta och navigera på din webbplats?

 

Offpage – Hur jobbar du med olika sociala kanaler så att du samtidigt ökar både trafik till webbplatsen och bygger varumärke? Har du en strategi för att hitta bra backlinks? Det räcker inte att bara bygga backlinks idag. Här  måste man ha en bra strategi som omfattar alla delar.

 

SEO behöver mer och mer integreras i alla olika områden inom marknadsföring. Marknadschef, Contentwriter, webbutvecklare, Internet Services, Ansvarig för Sociala Kanaler. Skapa en gemensam marknadsplan och kommunicera mellan er och ta fram gemensamma mål inför 2018.