SEO-Schecklist

Detta bör din webbyrå och reklambyrå kunna förklara för dig och kvalitetssäkra. Denna listan är som en liten kravlista på vad som ska vara förberett innan produktionen startar och gjort på sidan sedan när den är färdigproducerad och redo att lanseras. Även om man gör en redesign.

Sökordsanalys

  • Göra en vettig sökordsanalys utifrån syfte och målgrupp till hemsidan?
  • Kartlägga målgruppens sökbeteende


Tekniskt

  • Rena url-er
  • Robots och sitemap för snabb indexering
  • Sidtitlar och metabeskrivningar
  • Laddningstid
  • alt-tagg till bilder
  • ligger alla rubriker i H1-tagg?
  • Menystruktur? Javascript eller menylänkar
  • Bildkomprimering
  • Recirecter


Onpage

  • Utifrån valda sökord/fraser fylla i sidtitlar och metabeskrivningar
  • Skriva i bildbeskrivningar i alt-taggar
  • Tänka till när det gäller rubrik och brödtext
  • Planera hur man lägger interna länkar
  • Hela tiden arbeta med att bygga ut relevant content.


Offpage

  • Staga upp med externa länkar från andra sidor till din webbsida. Lokalt sök behöver lokala länkar och nationellt sök behöver länkar nationllt.
  • En bra strategi för sociala kanaler där man kan få länkar tillbaka och ytterligare trafik till hemsidan, samt på så vis också få naturliga länkar. (Adaptiv SEO)