Nationellt kontra lokalt sök i webbläsaren

Du gör en sökning på ett ord eller sökfras så kommer det upp antal sidor som handlar om det du söker på som Google bedömer som relevant för dig. Skriver du bilar kommer i första hand ett sökresultat baserat på den IP där din internetanslutning finns. Sitter du i Göteborg så kommer lokala aktörer upp i ditt sökresultat som Google tror är mest relevant på din ort per automatik.

Sökmotoroptimering lokalt eller nationelt i Sverige
Sökmotoroptimering lokalt eller nationellt?

För att vara säker på att du alltid får relevant resultat för den ort söker mot måste du ha med ortsnamnet efter ditt ord. Du skriver “Bil Göteborg” så visas det mer relevant info. Följden blir att Google har gjort det krångligare att optimera Nationellt. ska du synas nationellt måste du konkurrera både med nationella företag och lokala företag inom din bransch.

Ska du optimera nationellt så visas ditt företag på olika positioner beroende på vart i Sverige du bor. Ordet “bilar” kan ha högre konkurrens lokalt i Stockholm och få plats 15. Men i Haparanda får ditt företag positionen 3 i stället. Att arbeta långsiktigt med att stärka sitt varumärke är fördelaktigt då folk gärna söker på inarbetade namn.

Hur vet du om ett ord har mer konkurrens nationellt eller lokalt?